Dobre pvp co to znaczy? Hmm... w skrócie to znaczy tyle co pokonać przeciwnika i samemu nie dać się zabić. Sam skrót „pvp” oznacza walkę „gracz vs gracz”. Wygrywa ten który najdłużej uchowa się przy życiu. W tym artykule chcę opisać podstawowe zachowania podczas walki.

Zacznijmy od strony defensywnej. Dobre pvp to również sztuka ucieczki przed innym graczem. Mimo złudzeń to nie tylko efektywne leczenie się, lecz wiele innych umiejętności. Gracz broniący się przed atakiem wroga przede wszystkim powinien zachować spokój. To jest główna zasada której zawsze należy się trzymać. Pamiętajmy aby zawsze zaznaczyć obronę swojej postaci oraz nałożyć tarczę i najlepiej jakąś broń. Dotyczy to głównie magów i palladynów. Kolejną ważną rzeczą jest myślenie i ocenianie zaistniałej sytuacji. Po pierwsze musimy szybko zaplanować sobie drogę ucieczki. Dokąd mamy uciekać, którędy, w jaki sposób. Za miejsce ucieczki powinno nam służyć Protection Zone, czyli obszar chroniony. Są to głownie świątynie, statki, depo, domki, dywany. Podczas takiej ucieczki nigdy nie atakujemy goniącego nas gracza. Niestety, kiedy w pobliżu nie ma takiego bezpiecznego miejsca musimy starać się zgubić atakującego. Należy wtedy zastawić mu drogę. Rycerze mogą do tego użyć np. garnków, magowie, czy paladyni np. runy Magic Wall . Przeszkody stawiamy przed gracza atakującego. Dobrze jest również do tego celu wykorzystać ukształtowanie terenu. W ciasnym tunelu, czy gęstym lesie postawienie takiej przeszkody może ograniczyć ruchy wroga nawet o kilkanaście sekund.

Jedna z ważniejszych zachowań jest odpowiednie leczenie się. Używamy do tego głownie zaklęć „exura gran” czy „exura vita”. Niestety dotyczy to tylko profesji magicznych, oraz palladynów. Knighci mają do dyspozycji zaklęcie „exura” które leczy jedynie lekkie rany. Na szczęście istnieją również runy leczące. Między innymi Intense Healing Rune, czy też Ultimate Healing Rune . Przejdźmy teraz do tego kiedy i jak używać tych czarów. Tutaj nie ma zbytniej reguły. Wszystko zależy od tego kto nas goni, jakie zadaje obrażenia, jaki level aktualnie posiadamy itp. Starajmy się leczyć w takim momencie aby nasz poziom życia nie zszedł poniżej żółtego. Używanie zaklęć spontanicznych do leczenia się nie wymaga zbytnich umiejętności, natomiast inaczej sprawa wygląda przy runach. Używać ich należy w ten sposób aby za każdym razem runa „weszła” w gracza. Podczas ucieczki najlepiej puścić na chwilę klawisze strzałek i szybko, a zarazem dokładnie użyć runy na postaci. Jeżeli dojdzie się do odpowiedniej wprawy efekt może być taki, iż nie będzie widać momentu w którym puszczamy klawisze strzałek. Jest to jak dla mnie najlepsza metoda, którą zawsze używam.

Magowie, oraz paladyni mogą również użyć czaru Magic Shield . Jest to czar dzięki któremu nie tracimy obrażeń z życia, tylko z many. Przydatny jest szczególnie dla magów, którzy nie mają zbyt dużej ilości życia. Polecam używanie tego czaru albo w skrajnych sytuacjach, albo jeżeli już jesteśmy blisko miejsca schronienia. Dla knightów podobnym rozwiązaniem jest użycie pierścienia Energy Ring , który działa tak samo jak Magic Shield. Niestety rycerze nie posiadają zbyt wiele punktów many więc ten sposób polecam używać w tylko ostateczności. Lepiej będzie mane wykorzystać na czar "haste".

Uciekając przed wrogiem starajmy się trzymać z daleka od ciasnych korytarzy i podobnym ułożeniem terenu. W takich miejscach łatwo jest o „trapa”, czyli ustawienie się graczy w taki sposób, że swoją postacią nie możesz wykonać żadnego ruchu. Teoretycznie tego typu zachowanie jest niezgodne z Tibia Rules i mamy prawo do zgłoszenia takiej sytuacji. Sami jednak wiemy, iż zanim przyjdzie GM to często logujemy się już w świątyni. Wracając do tematu, omijajmy ciasne miejsca, trzymajmy się z daleka od ścian budynków, rzek itp. Ten sposób ucieczki należy stosować głownie wtedy kiedy goni nas większa grupa osób. W przeciwnym razie krzaki drzewa itp. możemy wykorzystać jako swoją „broń”. Pisałem już o tym chwilę wcześniej. Załóżmy jednak że znaleźliśmy się już w takiej sytuacji. Co wtedy robić? Po pierwsze zachować spokój. Jeżeli widzimy jeszcze jakaś szanse ucieczki, poprzez jakieś szczeliny miedzy potworami, drzewami, graczami użyjmy w tym celu myszki. Kliknijmy wtedy w miejsce dokąd chcemy uciec. Możemy uniknąć wtedy zbędnego zamieszania na mapie oraz przy klawiszach. Komputer sam pokieruje naszą postacią do wybranego punktu.

Jeżeli jesteśmy już w takiej sytuacji że nie możemy się ruszyć a dookoła są inni gracze pragnący naszej śmierci należy wtedy liczyć na szczęście, że np. komuś zechce się siku i będzie musiał odejść gdzieś na bok. :D Pamiętajmy aby zachowywać cały czas spokój i starać się leczyć. Użyjmy wtedy np. pierścieni regenerujących nam życie Life ring , Ring of Healing , czy też amuletów zmniejszających obrażenia Elven Amulet . Podczas ucieczki od sorcerera z lvl ponad 60+ radzę uważać na potężny czar Ultimate Explosion który może zabić nas za pierwszym razem. Aby mieć jakieś szanse na wyjście z tej opresji polecam użyć Stone Skin Amulet .

Podsumowując pamiętajmy aby [B]nie panikować i myśleć nad tym co się robi[/B]. Starajmy się przewidzieć ruchy wroga i przeszkodzić mu w taki sposób aby z każda chwilą miał dość ścigania nas .:D

Ze swojej strony dodam jeszcze jedne sposób ale on głównie tyczy się do knightów. Jeżeli gonią nas magowie, paladyni wykorzystajmy nasz atrybut że mamy dużo życia i dobrą obronę. Wyszukajmy jakiś spory resp dobrych potworów np. dragony, giant spidery i starajmy się przebiec te wszystkie stworzenia tak, aby zostawić za sobą ogromną ilość groźnych stworzeń.Powstanie wtedy za nami duża zapora w postaci groźnych potworów przez które będą musieli przejść garcze nas atkujący. Dam nam to spory zapas czasu na dalszą ucieczkę o ile przeżyjemy. :d Polecam szczególnie POH gdzie przy odpowiednim zlurowaniu występujących tam potworów blokada dla atakujących jest nie do ubicia. Nazywam ten sposób „Kamikaze”

Jak atakować aby zabić przeciwnika?

Sposobów, taktyk itp. na efektowne i efektywne zabijanie innych graczy jest cała masa. Postaram się przedstawić te najważniejsze. Na samym początku chcę zauważyć iż to co teraz napiszę ma być zaprzeczeniem tego co jest wyżej. :D A więc do dzieła.

Gdy atakujemy innego gracza zasadniczo powinniśmy ustawić naszą postać na full atack.(nie licząc magów)Zasadniczo, dlatego że w każdej chwili możemy liczyć się z kontratakiem z drugiej strony. Grając rycerzem wybierajmy zawsze broń 2-reczną. Mag powinien mieć na sobie jakaś różdżkę oraz tarcze i zaznaczyć swoją postać na full obronę. Można również użyć Burst Arrow zamiast różdżki. Paladyn powinien założyć kuszę i atakować z boltów. Odpowiednio uzbrojony i wyposażony gracz nadaje się do walk. Podczas samych starć ważny jest efekt zaskoczenia. Wybierzmy moment w którym nasz przeciwnik nigdy nie spodziewałby się ataku z twojej strony. Na przykład zaskoczmy go w kopalni, czy też podczas rozmowy z nami. W momencie gdy będzie nam odpisywał uderzmy w niego z cała mocą. Być może uda nam się go zabić za pierwszym razem.

Teraz chcę zaznaczyć iż poniżej będę opisywał zachowanie podczas walki 1 na 1. Ruskie solo 10 na 1 tym razem pominę :D

Tak więc do ataku używać możemy różnego rodzaju run, czarów. Jest ich tak dużo, iż nie sposób jest opisać jak powinniśmy się zachować używając każdej z nich. Opiszę ogólny sposób. Podczas gonienia przeciwnika starajmy się przewidzieć jego ruch. Miejsce gdzie pójdzie, i tam skierować nasz strzał z runy. Musi to być 1 pole przed graczem. [B][U]Nie celujmy prosto w przeciwnika[/U][/B], bo tak to są małe szanse, że uda nam się go zabić. Chyba, że stoi w miejscu :D. Używajmy do tego run min. Heavy magic missile, Explosion , Sudden Death . Wszystko zależy od profesji jaką gramy.

Załóżmy ze nasz przeciwnik zwiał nam trochę z pola widzenia. Użyjmy wtedy run obszarowych np. Great Fireball i wycelujmy w ten sposób aby zadać obrażenia. Postępujemy tak tylko wtedy jeżeli przeciwnik oddalił się na mała odległość od nas.Pozwoli nam to nawet zaatakować z poza mapy. Łatwiej jest trafić wroga z ataku obszarowego niż z np SD. Runy do ataków obszarowych używać możemy również w walce z większą ilością graczy.

Aby zadać obrażenia możemy również użyć wszelkiego rodzaju pól z przeszkodami np. energii, trucizny, ognia. Używamy do tego min. Firebomb , Poisonbomb , czt też Energy Bomb. Stawiamy je bezpośredni przed gracza, tak aby wszedł we wszystkie pola.

Wyżej wymienione runy mogą posłużyć np. do „trapowania”. Wystarczy, że zagonimy ofiarę w ciasny kąt i postawimy dookoła tego rodzaju pole. Gracz wtedy nie będzie mógł nas przesunąć. Chyba że ma przy sobie Destroy Field .Dobrym sposobem jest również postawienie garnka lub skrzyni tuż za sobą. Metodę tą dobrze jest stosować w wąskich tunelach, korytarzach. Trapowanie należy jednak stosować wtedy gdy mamy wsparcie swoich kolegów. Unieruchomienie wroga przez jedną postać jest bardzo trudną sztuką, lecz możliwą do wykonania.

P

ostacie magiczne mogą również przywołać dla siebie inne potwory, które atakują przeciwnika razem z nimi. Aby to zrobić muszą mieć wykupiony czar Summon Creature. Druidzi mogą jeszcze używać runy Convince Creature która daje ten sam efekt co czar Summon Creature. Pamiętać należy iż summony stosujemy głównie na otwartym terenie.Nie ma sensu przywoływać sobie potwora w kopalniach, górach. Pamiętajmy że summon nie może sam zmieniać wysokości na której się znajduję. Jeżeli przywołaliśmy np. wilka na poziomie 0 to nie pojdziemy z nim o piętro niżej do poziomu -1. To samo dotyczy wchodzenia na wyższe piętra z summonami. Wyjątkiem jest fakt iż z dolnego poziomu (np. -3) można potwora wciągnąc po linie na wyższe piętro (-2). Najczęściej wybierane potwory to są Fire Elementale, Fir Devile, Orc Berserkery itp. Wszystko zależy od lvl gracza, oraz od przeciwnika którego mamy zamiar zabić.

Fire Elemental - ma to do siebie, że potrafi zadać potężne ciosy za sprawą ataku, który działa jak Explosion Rune. Mimo, że ten atak jest dystansowy to nie utrzymuje on dystansu do obranego celu. W grupie ten potwór może okazać się szczególnie niebezpieczny, gdyż już trzech żywiołaków, może uderzyć serią ataków Explosion Rune zadając obrażenia nawet do 500 punktów życia.

Fire Devil – ognisty diabeł. Uzywają ga głównie magowie o niskim lvl. Atakuję głównie ogniem oraz w zwarciu. Jego ciosy są stosunkowo duże. Idealnie nadaję się na graczy z 20-30 lvl. W grupie tworzy, oraz z magiem tworzy bardzo ciężką przeszkodę do pokonania.

Orc Berserker Jest to potwór przeznaczony na atakowanie niskich lvli. Dużym plusem jest to, że używa przyśpieszenia. Idealnie nadaje się na słabych knightów którzy w starciu z dwoma takimi potworami mają bardzo małe szanse. Podczas atakowania z potworami trzeba zwracać szczególną uwagę nie tylko na swoje życie ale również na życie summona. Należy mieć przy sobie jakieś runy lecznicze np. Intense Healing Rune którymi będziemy leczyć potwora

Aby ułatwić sobie dostęp do przeciwnika starajmy się tak jak podczas ucieczki zastawiać go różnego rodzaju przeszkodami: skrzyniami, garnkami itp. Wszystko po to aby zyskać jak najwięcej czasu. Nie będę się o tym rozpisywał gdyż było to już omówione wyżej.

Podczas ataku knightem starajmy się nie stracić przeciwnika z zasięgu naszej broni. Atakujmy z run, oraz jeżeli jesteśmy w posiadaniu pacca i czaru Berserk to nie wahajmy się go użyć. Zasadniczo rycerze najmniej nadają się do atakowania gracza. Najlepiej spisują się w obronie. Zabić rycerza jest o wiele trudniej niż zabić rycerzem.

W sytuacjach kiedy widzimy, że już nie poradzimy sobie z przeciwnikiem, ukryjmy gdzieś nasz plecak za drzewem, w ciele czy w innym niewidocznym miejscu. W ten sposób mimo śmierci może nie utracimy swoich przedmiotów w nim schowanych.Plecak należy schować w takim miejscu gdzie atakujący nigdy by się nie spodziewał.Innym sposobem na uratowanie swojego plecaka, uzbrojenia na chwilę przed śmiercią jest wysłanie tego wszystkiego parcelem do swojego depo. Polecam nosić ze sobą z jeden taki parcel zaadresowany już wcześniej od naszej postaci. Sposób ten jest dobry wtedy gdy mamy w pobliżu skrzynkę pocztową. Ostatecznością ratującą nasz plecak oraz EQ jest zakup amuletu Amulet of Loss Stanowi on gwarancję tego, że nie stracimy żadnego itemu oprócz samego amuletu. Wszystko zależy od sytuacji w jakiej się znajdujemy, oraz otaczającego nas terenu. Wiadomo na pustyni nie mamy zbytnio wyboru.:D

Na sam koniec chciałbym dodać iż w przypadku ataku, czy obrony należy również pamiętać o szybkości. Miejmy zawsze przy sobie Time Ring . Jeżeli posiadamy pacc i wykupiony czar Haste to, nie szczędźmy many aby go użyć. A i jeszcze jedno. Nie panikujmy, tylko myślmy!!

Poradnik jest głównie stworzony dla graczy na faccu Specjalne podziekowania dla Liinka , Toma , Zjaranego i jego kumpla :D za pomoc przy screnach.